Timrå - Anslutningsfas
Områden
Vanliga frågor
Gå till www.servanet.se/faq eller hör av dig till oss!
0200-120 035
- Anslutningsfas
- När allt arbete på plats i området är klart behöver vi upp till tio arbetsdagar på oss för att bland annat gå igenom all dokumentation, lägga in fastighetsadresserna i våra drift- och övervakningssystem, uppdatera tjänsteleverantörernas system så de får informationen om att din adress är ansluten till fibernätet, klargöra adresserna för fakturering med mera. Detta arbete görs löpande, vilket i vissa fall kan innebära att din granne blir ansluten någon dag innan din fastighet blir ansluten.
Du får en leveransbekräftelse av oss, via sms eller e-post, när anslutningen är aktiverad och du kan surfa. Om du har beställt tjänster från våra leverantörer, eller om du i samband med beställningen valt att nätavtalet och grundtjänsten (2Mbit/s) ska komma igång direkt, så aktiveras det i samband med leveransen. Fakturan för din anslutning kommer månaden efter att du är aktiverad och därefter faktureras du månadsvis för nätavtalet. Läs mer om din faktura.
Läs mer om hur du kommer igång!
Har du fått en leveransbekräftelse men att internet ändå inte funkar behöver du felanmäla det här. - För att vara säker på att inte stå utan tjänster rekommenderar vi att du säger upp dina tjänster när du har fått en leveransbekräftelse av oss via sms eller brev.
- Du kan få internet, telefoni och tv via fiberkabeln. Utbudet av tjänster beställer du från valfri tjänsteleverantör. För en komplett översikt av alla våra tjänsteleverantörer och deras erbjudanden, besök vår tjänsteguide.
För att komma igång med dina beställda tjänster behöver du koppla in nödvändig utrustning i din nyinstallerade tjänstefördelare. Här hittar du dessa instruktioner - För att du ska kunna använda din anslutning behövs ett nätavtal. Avgiften för nätavtalet är separerad från kostnaden för tjänsterna och det du betalar för är drift och underhåll av fibernätet. Vissa andra aktörer väljer att ”baka in” nätavgiftskostnaden i priset du betalar till tjänsteleverantören och dessa tjänster får då en högre kostnad jämfört med motsvarande tjänst hos oss. Den totala summan skiljer sig därför inte mellan oss och andra aktörer men vi vill vara tydliga med vad du betalar för. En ytterligare anledning till att vi väljer att ha nätavtalet är för att vi vill ha en fortsatt relation med dig som är ansluten till vårt nät. Det gör det enklare om du har problem med din uppkoppling.
- Vi är nätägare fram till överlämningspunkten i ditt hus och du äger tjänstefördelaren som installeras hos dig. Med ett serviceavtal får du som bor i villa kostnadsfri hjälp om utrustningen skulle gå sönder. Tecknade du inte serviceavtal i samband med din fiberbeställning? Fyll i formuläret, kontakta din säljare eller Servanets Kundcenter 0200-120 035.
- Ja, du kan teckna e-faktura via din internetbank. Vid registreringen lägger du till Servanet AB som e-fakturamottagare och anger ditt kundnummer, som du hittar på en tidigare faktura.
Har du e-faktura slipper du betala fakturaavgiften på 19 kr.
Läs mer om de olika betalningsalternativen.